박이소와의 대화(2004), 민영순

열람 시간: 14분 33초

민영순, 박이소와의 대화, 싱글채널비디오, 14'33", 2004, 국립현대미술관 미술연구센터 소장.


박이소와 저는 1980년대 중반부터 친구로 지냈는데, 그때 우리 둘 다 브루클린에 살고 있었어요. 2003년 여름, 제가 쌈지스페이스에서 아티스트 레지던시 프로그램에 참여하고 있을 때 였어요. 어느 날 박이소와 같이 점심을 먹고, 주변을 거닐다 인사동 골목에 위치한 어느 카페에 들어갔습니다. 당시 저는 캠코더를 가지고 다니면서 사람들을 인터뷰하는 프로젝트를 하고 있었는데, 대부분 이주노동자들이 저의 인터뷰 대상이었습니다. 카페로 올라갔을 때 얇은 거울이 공간 벽면에 띠처럼 둘러 있었는데, 거기 자리 잡을 수 있어서 좋았습니다. 저는 거울로 둘러싸인 공간이 재밌어서 테이블에 카메라를 설치하고, 우리가 대화를 나누는 동안 거울에 비친 박이소를 찍기 시작했어요. 저에게는 당시의 대화 내용 자체보다는 그 세팅이 중요했습니다. —2020년 5월, 민영순과의 이메일에서 발췌.

Since the mid 1980s, Bahc Yiso and I have been friends while we were both living in Brooklyn. In the summer of 2003, I did an artist residency at Ssamzie art space and Bahc Yiso and I found time to have lunch together, then afterwards we went around the corner and had coffee in Insadong. I was working on a project that involved me carrying around my video camera, to interview various people, particularly migrant workers who were the subject of my project. When we went upstairs at the coffee shop, I was delighted to be in a room that had a narrow strip of mirrors all around us. I was captivated by the mirrors so I set up the camera on the table and started to capture Yiso reflected by the mirrors while we talked. The informal conversation wasn't as important to me as the visuals were at the time. —Excerpted from an email conversation with Yong Soon Min, May, 2020


민영순

민영순(b.1953)은 로스앤젤레스를 기반으로 활동하며 집단과 개인의 문제, 재현의 이슈와 문화적 정체성, 역사와 기억의 혼성을 주제로 예술작업과 큐레이팅을 병행하고 있다.